Tilbake til min hovedside http://www.tottoshobby.net (C) Totto Jets of Norway
På Jet Messe/ Treff i Tyskland 16 og 17 Sept 2006

JET POWER 2006

Jet Power messe i Bad Neuenahr i Tyskland

Denne turen til Tyskland ble en tur som man kan kalle "En tur totalt på sparket tur". Jeg visste jo at mange fra Jets of Norway skulle nedover men de hadde allerede reist ned på torsdagen og jeg hadde noe jeg skulle gjort på fredags formiddag så jeg hadde ikke noen planer om å dra dit ned.

Jeg hadde jo sett utstillerlisten på  http://www.jetpower-messe.de/ og visste at mange interessante helikopterleverandører skulle stille ut så det var ikke noe å si på lysten til å dra. Jeg fikk noen multimediameldinger etc fredag som gjorde at jeg sa til kjerringa sånn i 1330 tida at nå tror jeg at jeg stikker til Tyskland en tur på noe jet greier....Åå jasså gitt Tyskland du, noe  flygreier igjen altså sier hun. Etter at alt er klarert / tillatelse fra madammen gitt så er det å få til en kjapp organisering:

Flyruter, ferjemuligheter hva var den "kjappeste" løsningen. Inn på nettet for å sjekke hmm. Fly ned ble ikke aktuelt da jeg var for sent ute. Da måtte det bli ferje til Danmark. Sjekket diverse men fikk fullt på bilpakker når jeg sjekket mulighetene til Hirtsals. Kunne jo kjøre MC men bil var jo best. Tok en telefon til Colorline og fikk "bilttreff" på ferja mellom Larvik og Hirtsals kl 17.00 med Color Traveller. Jeg måtte være der kl 16.00. Nå var kl rundt 14.00 så det var bare å bestemme seg. Skulle jeg dra eller skulle jeg la være. I løpet av 10 minutter hadde jeg bestilt bilpakke og pakket sammen litt rusk og rask til baggasje. Inn i bilen og Larvik neste. Nå var turen igang. Det skulle bli en lang tur på tilsammen over 2400 km tur retur. De gale har det godt sies det :-)

Ferja gikk på tida og vi ankom Hirtsals kl. 22.30. 10 minutter senere var jeg på full fart nedover E-45. Kjørte stort sett i ett hele natta. Hadde en liten pause sånn i 3 tida for da kjente jeg at jeg trengte det. Ble ikke noe søvn på ferja. Polisen i Tyskland ligger ikke på latsiden. På min lille rast så hadde de allerede sjekket passet mitt og åpnet panseret for å sjekke diverse nr der. Nå var jeg litt våken igjen etter den episoden og bare fortsatte nedover men i 7 tiden var det inn til en rasteplass og der ble det en lengre nipp på rundt 20-30 minutter. Det gjorde susen.

Nå var jeg langt nede i Dusseldorf området og det var ikke så langt igjen til der treffet skulle være nemlig Bad Neuenahr Ahrweiler mellom Bonn og Koblenz. Godt over 100 mil fra Hirtsals. Reiseruten i grove trekk var nedover mot Hamburg, Bremen, Osnabruck, Munster, Hagen, Wuppertal, Leverkusen, Køln, Bonn og da til slutt Bad N A. Været var flott hele turen nedover bortsett fra noen få dråper rundt Dusseldorf. Jeg inntar en kjapp frokost og kaffe på en rasteplass ikke langt fra der treffet er. Får en grei orientering på morran av Cato hvor jeg skal kjøre. Han har også ordnet med hotell der de bor så det var fine greier. Nå er det skikkelig morgensol og det er varmt og godt. Dette kan bli en alle tiders dag på "stripa".

Det varte ikke lenge før jeg ser et høydedrag med et stort langt telt og masse biler. Det måtte være der tenkte jeg. Kjørte videre men kom feil nedi byen der og måtte gjøre noen runder før jeg kom meg inn der jeg trodde det måtte være og ganske riktig nå var jeg kommet i mål.

Plassen lå fantastisk til på dette høydedraget med masse plass. Lang asfaltstripe med gress rundt alle veier. Parkeringsmuligheter for "enorme" mengder med biler.  Du verden her var jo et mekka av et sted. En liten telefon til Cato og jeg fant noen norske jetfans i en stolrekke foran sikkerhetsnettet. Nå var det bare å kose seg videre. Lørdag skyfri himmel og stille, mens søndag var overskyet og litt vind.

Diverse   Helikopter   Jets   Messeteltet   Utvalgte heli modeller   Nattflyvning   Hjemreisetid   Video

Diverse:

Her fra hotellet vi bodde på. Ikke lange kjøreturen fra hotellet til "Mekka"

Helikopter:

Mange helikopter, alt med turbin selvfølgelig, var å se. Små modeller, nei her var det bare store til King size som gjaldt. Helt enormt flotte godsaker. Blir det større nå så blir det fullsize.

Jets på Flyplassen:

Fra flyområdet og oppstilling av Jets. Fotos fra stripa ble heller litt vanskelig synes jeg pga det store sikkerhetsnettet (ble fort uskarpe bilder), men slik må det være.

Inneutstilling:

Inne i messehallen var det utstilt utrolig mengder med all verdens typer av fly, helikopter, turbiner og utstyr ellers. Her var det noe for enhver smak. Kanskje var det litt for mye å velge mellom for mange. Det så ut til at folk handlet villig vekk og ikke minst koste seg.

Mine helikopter skalafavoritter:

Russiske MIL MI 24 Hind fra http://www.scalecopter.de  er et helikopter som har noe spesielt ved seg. Stygg vil mange si men det er noe ved akkurat denne typen som fasinerer meg. Disse russiske helikopterne og flya har en egen spesiell design. Denne Hind er absolutt min skalafavoritt nr 1 og har vært det lenge. Modellen er 2,70 lang. Det var derfor veldig morro å se denne modellen i virkeligheten og jeg ble ikke skuffet kan man si. Helt nydelig laget modell. Ett absolutt høydepunkt for meg. Video av den her...

Russer: MIL MI 8 HIP. Denne modellen er også fra http://www.scalecopter.de   Video av den  her...

NH 90 Turbin fra Graupner: Merkelig at denne flotte modellen ikke var ute å fløy. De må da få vist modellene frem for publikum. Rart.... Jeg  har nå selv fått en sånn i hus. Se her...

Nattflyvning:

Etter en dag med masse flyvning tok vi en tur ned til byen for å spise litt og etterpå dra til hotellet for å ta en liten pust i bakken. Etter en god strekk så møttes vi for å ta turen opp igjen for å se på nattflyvnngen. Man skulle tro at det ikke var så mange som tok turen opp på en modellflyplass for å se litt nattflyvning på en lørdags kveld men der tok iallefall jeg grundig feil. Det var tjukt med biler og tjukt med folk. Tar jeg for mye i å si at det var mellom 1-2000 personer der oppe mon tro. Tror ikke det. Det var jo også et særdeles bra nattshow. Det ble fyrverkeri fra masse helikopter og fly i en hel haug av varianter etc etc. Vanskelig å beskrive men det var spektakulært. Da vi hadde fått vår dose og beina var temmelig i ulage etter mange timer med gåing fram og tilbake så var det tid for en tur til byen og ha ett hyggelig lag sammen med de andre med god mat og drikke. Kvelden tok slutt og det var godt å legge seg. Jeg hadde jo kjørt bil hele natten i forveien og nå kjente jeg at kroppen ville like godt en god natts søvn.

Hjemreisetid:

Søndagen kom og som sagt overskyet vær med lavt skydekke, litt vind. Etter en god frokost med kaffe sjekket vi ut fra hotellet og var på plass på stripa i 10 tida. Uansett vær - kort sagt; dette ble også en kjempedag.

Så var to dager med fornøyelse over. Alt går for fort når man har det hyggelig og en særdeles flott weekend var dermed over. Man sitter igjen med masse av inntrykk som skal fordøyes. Det var jo så utrolig mye å se og høre. Maken til dette har jo jeg aldri sett. Her hadde jeg sett kjempedigre 1, 2, 3, og 4 turbiners jetfly og helikoptre.

Ingen uhell som jeg så men det hadde gått ned iallefall en eller to jet. Å ha opptil 4-5 jet i lufta samtidig kan man jo stille spørsmåltegn ved og også den utrolig lave akroflyvningen i meget stor hastighet lavt / positiv og negativ G mot publikum er vel ikke noe særlig synes nå jeg. En flyger kunne stå ved siden av asfaltstripa og en annen på motsatt side ved gress stripa og fly mellom seg. Ikke bra det der. Det var iallefall ikke dødgang i stevnet. Det var noen i lufta hele tiden.

Stevnet gikk mot slutten og i 17 tiden gikk vi mot bilene for å kjøre nordover igjen.Vi tok en matbit på en rasteplass i nærheten av Dusseldorf før vi skilte lag. Noen skulle ta fly derfra.  Jeg hadde en lang vei foran meg i bil men pytt jeg hadde ikke hastverk så det var jo greit.

Hjemover så kjørte jeg mot Hannover og opp til Hamburg. Når jeg nærmet meg grensa til Danmark sånn i 2 tida var jeg trøtt og ville sove. Det gjorde jeg og våkna i 5 tida og dundra avgårde igjen etter en sterk kopp kaffe. Planen nå var å ta ferje fra Hanstholm til Kr.sand. Ringte og fikk bekreftet plass. Grei og kjapp tur over dammen med Masterferries.

Ferja gikk fra Hanstholm 16.30 og jeg kjørte av ferja i 18.30 tida. Var hjemme åttetida mandags kveld. Det ble som sagt en tur på rundt 2400 km tur/retur.

Takker alle som jeg traff  for en særdeles hyggelig tur !!!